Folyton azzal traktálnak a felmenőim, hogy az írásaimat szélesebb közönségnek kellene olvasni. Én elég önbizalom-hiányos vagyok ezen a téren, mert saját olvasatomban vannak ugyan jobban sikerült szövegeim, de azért ez elég esetleges... Mindenesetre bennem is pislákolt valamiféle kíváncsiság, hogy mégis mit szólnak a szakértők hozzám, így hagytam magam rábeszélni (Anyu által), és indultam az idei Terézanyu pályázaton. A téma az Anya-Lánya kapcsolat volt, tabudöntést vártak, és én azt hittem, ez nekem való téma. Mivel én is anya vagyok, még ha ilyen felemás is, gondoltam, lehet az a tabudöntögetés, ha Eszterről írok. Nem azért, mert nem tudok másról írni, hanem azért, mert nem akarok. Úgyhogy gyorsan összedobtam valamit, és beküldtem.

Persze, nem nyertem. Az én anyám ui. nem volt alkoholista, soha nem futott zátonyra a kapcsolatunk, nem élünk egymástól 200 km-re azért, mert a nevelőapám miatt megromlott a viszonyunk... egyszóval (szerencsére) sosem voltunk rosszban, sosem voltak elhallgatott problémáink, ki-nem-mondott sérelmeink, szétmenéseink és egymásra találásaink, mert tulajdonképpen 32 éve jóban vagyunk.

Most így visszaolvasva az írásomat, és elolvasva a díjazottakat az enyém tényleg kicsit nyálasra sikerült, de másfél hónappal ezelőtt nekem tetszett.

Azt azért kicsit sérelmeztem, hogy az eredményekről, ill. az eredménytelenségemről még egy árva e-mailt sem tudtak küldeni. Mint egy béna cégnél állásinterjú után...

Az "anyag" a hajtás után elolvasható.

Anyu, hadd meséljek a lányomról!

Anyu, gyere, ülj ide mellém, és fogd meg a kezem! A lányomról szeretnék beszélni Neked! Nem, most nem Sáriról, hanem Eszterről akarok mesélni.

Tudod, amikor Eszter megszületett, azt gondoltam, hogy ő a legtökéletesebb baba, akit valaha is láttam! Az újszülöttek általában nem szépek, de Eszter gyönyörű volt. Fogtam a karomban a 2 kilós kis testét, és gyönyörködtem. Anyu, én olyan büszke voltam rá! Sajnos nem tudok fényképet mutatni róla, de el tudom mesélni, milyennek láttam. Sűrű, fekete haja, kerek, békés arcocskája és széles arccsontja volt; nagyon hasonlított a nővérére. Eszternek mondjuk vékony kis szájacskája volt, nem úgy, mint Sárinak, aki az én húsos ajkaimat örökölte. Tudod, Eszter tényleg tökéletes volt.

Tökéletes, de halott.

Miközben a könnyeimtől alig láttam, nem tudtam levenni róla a szemem. Csak néztem őt, és arra gondoltam, hogy most minden vonását olyan erősen bele kell égetnem az elmémbe, amennyire csak lehet. Most kell megjegyeznek a bőrének az illatát és érintését, mert ez az első és utolsó alkalom, hogy a kezembe tarthatom őt. És Anyu, én össze-vissza puszilgattam az arcát –még langyos volt a bőre-, mert azt szerettem volna, ha így megy el tőlem.

Anyu, szerinted tudta a lányom, hogy mennyire szeretem, mennyire várom, mennyire akarom őt?

Anyu, be kell vallanom Neked, hogy ha akkor alkut köthettem volna az ördöggel, cserébe Eszter életéért, megtettem volna. Azt kívántam, bárcsak én haltam volna meg. Tudom, hogy haragudtál volna rám – talán jogosan -, de Anyu, kérlek értsd meg! Te is tűzbe mennél értem: én is ugyanezt éreztem! Azt hittem, rossza anyja voltam ennek a kislánynak, mert nem tudtam neki életet adni. Mert nem vettem észre, hogy rosszul érzi magát a méhemben, és a hely, amelynek mindentől meg kellett volna óvnia, megölte. Igen Anyu, magamat hibáztattam, mert ha fizikai oka nem volt a halálának, akkor minden bizonnyal valami magasztosabb erő vette el tőlem a gyerekemet! Ne mondd, hogy ez nem igaz, Anyu, ezt nem tudhatod! Én sem vagyok tökéletes, követtem el hibákat az életemben, amelyekért lehet, hogy Eszter halála volt a büntetés! Hát milyen anya vagyok én: gyerek nélkül?

Azt mondod, ez hülyeség, és mégis jó anya vagyok? Anyu, annyira idegesít, hogy állandóan ellent mondasz nekem! Miért gondolod, hogy mindent tudsz rólam, miért gondolod, hogy nem vagyok rossz anya?! Mert annak ellenére, hogy az egyik lányom meghalt, a másikért talpra tudtam állni? Ó, Anyu, be kell vallanom, az első időkben meg sem láttam az élő lányomat! Eszter minden gondolatomat, minden tettemet kisajátította! Csak Eszter létezett, mert nem létezett.

De Sári csodálatos volt: a maga 4 fiatal kis évével jobban megértett engem, mint én magamat. Kézen fogott az empátiájával, és azt mondta: „gyere, Anya, játszunk tovább!”. És én ránéztem a másik lányomra, aki tele volt energiával, olyan őszinte, tiszta élni akarással, amilyennek csak a gyerekek bírnak, és engedtem, hogy játszunk tovább. Akkor megértettem: bárki bármit is mond, nekem két lányom van. Sári, akivel játszhatok, és Eszter, akire gondolhatok. Úgyhogy Anyu, ne mondd nekem, hogy kijöttem a gödörből, mert én egyedül sehova nem mentem. A másik lányom hozott ki onnan!

Tudod, Anyu, Eszter halála óta eltelt 15 és fél hónapban sokat gondolkodtam az életemen. Még Rád is dühös voltam néha, mert miért adtál nekem ilyen életet? És miért nem mondtad el az elején, amikor még nekem nem volt lányom, hogy micsoda iszonyatos kín elveszíteni egy gyereket? Pedig Te sajnos tudtad… Anyu, azt gondoltam, hogy ha igazán törődtél volna velem, erre felkészíthettél volna, hogy én dönthessem el, akarom-e vállalni ezt a kockázatot?  Aztán eszembe jutott, hogy ha Eszter nem lett volna, akkor talán nem tudom meg, milyen szörnyű ez a fájdalom, de akkor azt sem tudnám, hogy mennyire lehet szeretni őt! Nem annak örülök, hogy meghalt, hanem annak, hogy ő megtörtént velem!

Anyu, tudod, azt hiszem, még meg sem köszöntem, hogy nem szóltál előre. Anyu, köszönöm, hogy sosem kérdőjelezted meg az érzéseimet, nem mondtál olyanokat, hogy „majd lesz másik gyereked!”, vagy „szedd már össze magad, nem bőghetsz örökké!”. Ha arra volt szükség, csak csendesen odajöttél és átöleltél, de ha úgy érezted, tudsz valamit mondani, valami vigasztalót, akkor megtetted! Anyu, köszönöm, hogy Tőled soha nem kellett bocsánatot kérnem a gyászom miatt! És Anyu, köszönöm Neked az életemet. Igen, pont ezt az életet, Sárival, Eszterrel és Eszter nélkül!

Anyu, azt hiszem, most már nem kell aggódnod miattam, mert jól vagyok. A lányaim a helyükön vannak: Sári a karomban, Eszter a szívemben. Tudod, Anyu, mit jelent az Eszter név? Azt, hogy „csillag”. Szerintem ez nagyon találó, mert Eszter valóban olyan, mint egy csillag. Nappal nem látjuk, nincs velünk, de tudjuk, hogy ott van. És minden éjjel, amíg világ a világ, pontosan ugyanazt az utat járja be az égen, bekacag az ablakon, és kicsit meghint minket a fényével. Olyan szép, olyan békés, olyan tökéletes! Az én kislányom!

Anyu, ugye kijössz velem a temetőbe? Igen, szerintem is vigyük ki Sárit is!

Szerző: anna_over_the_moon  2013.06.06. 11:25 15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarikittyom.blog.hu/api/trackback/id/tr135346784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ukka 2013.06.06. 14:21:00

jó volt olvasni ezt a történetet, mert ez már más, mint a korábbiak.
Nekem személy szerint a beszélgetések Eszterrel első része sokkal jobban tetszik, mint irodalmi mű. Az üt. Nagyot. Nagyobbat, mint a részeges anyák, vagy az újraegymásratalálások.

És nagyon IGEN, írjál még a nyilvánosságnak is, mert van benned valami

Morticia83 2013.06.07. 04:01:02

Egyetértek az előző hozzászólással. A Beszélgetések Eszterrel mindegyik része nagyon ütős, valahogy sikerül átadnia valamit abból, amit te érezhettél. Persze csak egy ici-pici szeletét, mert aki nem élte át, amit Te, annak csak annyi fogalma lehet arról, amit éreztél, amennyi az írásaidból átjön, és azokból az írásokból jött át a legtöbb. Azt hiszem belém nagyon kevés empátia szorult, de többször könnybe lábadt a szemem, amíg olvastam azokat az írásokat.

Ez az írás, amivel pályáztál, szintén nagyon jó, nem átlagos, nem unalmas, és szerintem nem is annyira nyálas, viszont itt a sorok között érződik, hogy már valamennyire lenyugodtál, hogy valamennyire elfogadtad az elfogadhatatlant, hogy szép lassan a helyére tudod tenni a dolgokat, már amennyire lehet. Tehát ez az írás már nem üt akkorát, nem annyira drámai, nem annyira szívbe markoló. Ami a te szempontodból jó, de talán ezért nem nyertél vele (bár nem olvastam a nyertes írásokat még). De szerintem is publikálhatnál nagyobb közönségnek, mert az biztos, hogy van érzéked hozzá.

Morticia83 2013.06.07. 04:48:20

Na azóta elolvastam a nyertes pályázatokat, visszavonom az előző hsz-om második részét.
Elég átlagos, közhelyes irományok, ráadásul több helyesírási hibát is felfedeztem bennük. A Te posztod ezerszer különlegesebb és érdekesebb. Talán az lehetett vele a "gond", hogy nehezebben emészthető, mint a szokványos "jajnemisigazánismertemazanyámatdemostaztánbepótolom" sztorik.

kicsinap 2013.06.07. 09:12:32

Anna! Szerintem nagyon szép írás volt ez is. ÉS tudod igazán nagy szerencse, hogy van az anyukád, hogy melletted állt. Sajnos én nem élhettem át ezt...s irigylem még azt is, hogy el tudtál búcsúzni Esztertől. Ugye, hogy minden relatív?:-) Na persze nem, rajtam is van éppen elég irigyelni való...

És igaza van az előző kommentelőnek, ez már egy higgadtabb írás. Ismered Josten Gaarder Tükör által homályosan írását? Nekem a beszélgetések ESzterrel kicsit hasonló sítulú.
Ez is milyen érdekes, hogy ezt messze azelőtt olvastam, hogy Vilmos egyáltalán képbe került volna...

anna_over_the_moon 2013.06.07. 10:20:36

Sziasztok!
Köszönöm a biztatást. Igazából nem vagyok megsértődve, hogy nem én nyertem, inkább a témát sajnálom.

Judit: szerintem is az a "legütősebb", mondjuk, azt kb. 1 hónappal Eszter halála után írtam, akkor még elevenebb volt az emlék. Az irodalmi értékéről nem vagyok meggyőződve, bár ha azt veszem, hogy milyen alacsony nívójú könyveket adnak ki mostanában, tele stilisztikai és helyesírási hibákkal...

Morticia: most így visszagondolva teljesen egyértelmű, hogy kik nyertek. Itt nem arra voltak kíváncsiak, hogy kinek milyen felhőtlen a kapcsolata az anyjával, hanem hogy kit hogyan tett tönkre az anyja. Ezzel csak az a baj, szerintem, hogy ezzel azt sugallják, hogy tulajdonképpen ez az átlagos... pedig szerintem azért ez koránt sincs így. Mindenkinek van gondja az anyjával, nem is lehet másképp, hiszen ez az egyik legmeghatározóbb kapcsolat az életünkben, na de nehogymá' az legyen az átlag, hogy mindenkit megnyomorított az anyja?! A pályázat mottója ráadásul: "most mindent megtudhatsz az anya-lánya kapcsolatról". Úgy látszik, ennyi a minden.

Kicsinap: nem ismerem, de el fogom olvasni!

kicsinap 2013.06.07. 13:25:54

Szerintem jó helyen kapiskálsz. Ma nem divat normálisnak lenni. Másrészt a témád meg túlontúl tabu. Ennyire azért nem akartak tabu döntögetők lenni...

ukka 2013.06.08. 21:26:44

igen, a haragszomAnyára témával annyira könnyű azonosulni bárkinek és mindenkinek. A Ti drámátok pedig az, ami bárkiből a legmélyebb, zsigeri iszonyatot hozza elő. Reflexből, azonnal elfordítja gyerekes és gyermektelen a fejét és babonássan hányja magára lélekben a keresztet, hogy csak ezt ne!

Már bocsánat, hiszen most az életetekről okoskodom, de csak azért írom le, mert most az irodalmi vonatkozás a téma.

gneke 2013.06.09. 22:05:26

Szia Anna!
Nem olvastam a díjnyertes történeteket, de igaz, ami igaz, a "normálistól" eltérőnek lenni mindig divat. Ha már szülés, emlékszem kb 6-7 éve ment az a szülésekről szóló sorozat a tévében (nem jut eszembe a címe, Kandász Andrea volt a riporter), ott sem volt egy olyan pár sem, aki csak úgy várt babát, mindenkinek volt valami szokásostól eltérő dolog, ami miatt bekerült a várandóssága, szülése története.
Nekem egyébként nagyon tetszenek az írásaid. Eszterre visszatérve pedig, még mindig emlékszem, ahogy szinte naponta néztem, olvastam az írásaid és mikor január elején arra nyitottam hogy "Eszter története" rögtön tudtam, hogy itt baj van...na, az az írás lett volna - sajnos - nyerő...

anna_over_the_moon 2013.06.10. 08:49:06

@Judit Csercsik: Judit, köszi, hogy ezt helyettem is megfogalmaztad. Ezt pontosan így érzem én is. Sőt, mintha mindenki azt mondaná (magában), hogy "jó, hát de vele azért történt meg, mert..." - pedig gyakran nincsenek "mert"-ek, gyakran csak megtörténik, és kész.

anna_over_the_moon 2013.06.10. 08:50:08

@gneke: Emlékszem erre a sorozatra. Végül is, a hírekre is igaz, hogy csak folyjon minél több vér, akkor lesz nagy a szenzáció...

Ildi53 2013.06.10. 17:17:55

@Judit Csercsik: egyszer erről írtam egy fórumon:

Általában azt gondoljuk, hogy a Természet rendje, hogy
 elhatározzuk
 megfogan
 gond nélkül fejlődik
 40.hétre 3,5 kg-val megszületik
és majd egy tartalmas élet után 80-90 éves korában meghal… és természetesen addig minden csupa mosoly és boldogság…

Pedig attól, hogy sokakkal így történik, még nem biztos, hogy ez a REND. Lehet, hogy már maga a fogantatás is egy CSODA és az, hogy a későbbiekben is minden rendben legyen, több millió faktor szerencsés együttállásának a következménye. Tudom, hogy nagyon nehéz, de kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy „porszemek” vagyunk, gyakorlatilag nincs befolyásunk a dolgok menetére. A Természet/az Isten, (kinek-kinek a hite szerint) az élettel, a mi életünkkel szemben közönyös, fájdalmunkat, szenvedéseinket nem akarja vagy nem tudja enyhíteni. (Természetesen nem kizárt hogy mi és a gyermekeink egy olyan „TERV” részei vagyunk, melynek értelmét felfogni nem tudjuk)

Én így hat év távlatából képes vagyok együtt élni fiam hiányával, ugyanakkor soha nem fogom megérteni, hogyan képes a világ NÉLKÜLE létezni?

Ildi53 2013.06.10. 17:35:01

@Judit Csercsik: és csak azért, hogy milyen jól látod, szintén egy régebbi gondolat:

© kislena 2012. feb. 19. 16:08 | Válasz | #16847

Csak olvastalak eddig benneteket,de ha nem bánjátok néhány gondolatomat megosztanám veletek, talán meggyőztök arról, hogy nem így van:

"Én már mindörökre megbélyegzett leszek: a szerencsétlen, aki elvesztette gyermekét.
A többiek sajnálkoznak és mindegyikük titokban úgy érzi, hogy valami oka csak volt, hogy ilyen tragédia történt „vele”.

Mindenki számára kell ez az érzet, mert, ha nem hinné, hogy én valamilyen bűnöm szerint „kiérdemeltem”, akkor szembe kéne néznie azzal, hogy VELE is megtörténhet, hogy a tragédiák csak „úgy” megtörténnek, függetlenül attól ki bűnös, ki ártatlan.

És én magam is hónapokon, éveken keresztül magyarázatot keresek (mintha lenne), számba veszem minden hibámat, rossz cselekedetemet, bűneimet, hogy talán együttesen tényleges olyan „főbenjárók”, amikért ekkora fájdalommal kell fizetnem, és igen minden nap igyekszem egy kicsit jobbá válni, hátha akkor bocsánatot nyerek és valahogy túlélem (már rég nem magamért, hanem a többiekért) és talán a hátralevő éveket már „megúszom”. De garancia nincs…"

bognart 2013.06.14. 15:54:07

Kicsit megkésve ugyan, de én is üzenem: az írásod messze jobb, mint az általam olvasott díjazottak (nemcsak, mint laikus mondom, hanem most az irodalom tanár is kiszól belőlem :D). Különösen a Csendtörő Díj tulajdonosának "műve" bosszantott fel. Egyrészt, mert a Ti történetetek elsősorban ennek a kategóriának a díjára lett volna igazán érdemes. Másrészt, mert a szóban forgó iromány se nem tabu-témát feszeget, se nem irodalmi értékű (Ó, de még mennyire nem!).

Szóval az én véleményem, hogy ne ezt az élményt vedd alapul (pláne, hogy a visszajelzéstelenség is minősít), hanem halgass az okosakra: Jók az írásaid!

anna_over_the_moon 2013.06.17. 13:32:52

@bognart: Köszi :-) Nem is tudtam, hogy irodalomtanár vagy.

bognart 2013.07.06. 10:53:33

@anna_over_the_moon: Az voltam, lélekben még mindig egy kicsit...
Viszont az átállított angol billentyűzetet nem tudom megszokni, így már a helyesírásomból sem derül ki. :)
süti beállítások módosítása