A gyerek a maga ártatlanságával, ösztönösségével és őszinteségével tulajdonképpen leképezi, hogy milyen is lenne a világ, ha nem lennének konvenciók, szabályok, és törvények. Ha mindenkit csak az egoja vezetne, és még a látszatát sem kellene fenntartani annak, hogy mások is fontosak lehetnek rajtunk kívül.

(Egyébként - félreértés ne essék - nem vagyok idealista, és azt gondolom, hogy a világot igen is az egyéni -és nem a közösségi- érdekek mozgatják. Más kérdés, hogy vannak olyan belénk nevelt normák -ha úgy tetszik, tízparancsolatok- amelyek mégis csak gátat szabnak a totális önkénynek, de ennek nem a megfelelési vágyunk miatt van visszatartó ereje, hanem mert az ember végső soron belátja, hogy a normák betartásával win-win helyzet alakul ki, és ezzel az egyén is jobban jár, nemcsak a társadalom).

Kicsit elkalandoztam. Azt akartam csak elmesélni, hogy mennyire kis aljasak tudnak lenni ezek a takonypócok egymással (és hogy milyenek lennénk mi, felnőttek, a szabályaink nélkül, ha ki mernénk mondani, amit valójában gondolunk). Különösen fáj ez nekem akkor, amikor az én gyerekemet bántják, pusztán gonoszságból, mert azért ezek mögött a beszólások mögött semmilyen építő jellegű szándék nincsen, csak és kizárólag bántás.

Tegnap Sári azt mesélte, hogy az egyik kislány azt mondta neki, hogy én (az anyukája) csak azért mondom Sárinak, hogy szépek a rajzai, mert nem akarom, hogy Sári szomorú legyen. 

Most az egy dolog, hogy Sári valóban nem rajzol annyira ügyesen, erről már sokat írtam, állítólag ez összefüggésben van a beszédével is, ti. a finom motorikája nem elég fejlett, ami meg minden bizonnyal azzal van összefüggésben, hogy koraszülött volt. De teljesen mindegy, mert Sári amúgy a korának megfelelő szinten rajzol, és egyébként az utóbbi időben rengeteget fejlődött, felismerhető rajzokat készít, néha egész részletgazdag az ábrázolás, egyre több a szín, egész jók az arányok - szóval szerintem nincs itt semmi probléma. Teljesen őszintén mondhatom tehát, hogy tetszenek a rajzai, de természetesen akkor is ezt mondanám neki, ha firkálmányai lennének. Így végeredményben a kislánynak igaza lenne, ha... de még sincs igaza. És amúgy is, hogy jön ahhoz ez a kis céda, hogy minősítse a lányomat, és nem utolsósorban engem? És végül: honnan lehet egy kisgyereknek ilyen csavaros a gondolkodása? Sárinak eszébe sem jutna, hogy mi, a szülei hazudunk neki, akár azért, hogy ne bántsuk meg.

Mindenesetre természetesen megnyugtattam Sárit, hogy tetszenek a rajzai, és honnan tudhatná az a kislány, hogy nekem mi tetszik, hiszen egyáltalán nem is ismer engem. A legerősebb érvem persze az volt, hogy én felnőtt vagyok, és jobban tudom, mi a szép. 

Hogyan lehet az ilyen bántások ellen (is) felvértezni? Hogyan tanítsam meg, hogy legyen frappáns, hűvös, vagy akár szarkasztikus? És hogyan érjem el, hogy az ilyen beszólások leperegjenek róla?

Szerző: anna_over_the_moon  2013.11.07. 09:10 3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarikittyom.blog.hu/api/trackback/id/tr585619030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ukka 2013.11.08. 06:20:31

Mondjak egy rossz hírt? Se hogy szerintem. Talán meg tudod tanítani arra, hogyan tudjon nevetni az egészen, beleértve saját magát is, de ez az ő útja, ő harca. Én határozottan emlékszem egy fordulópontra, ahonnan le tudtam már valamennyire tojni, mit mondanak mások. Akkor egy kis k éppen azt terjesztette rólam, hogy nekem azért van suhogós szabadidőruhám (ami akkor irtókirály volt), mert a szüleim a kgst piacon lopták. Na ott fordult a kocka és már tudtam, hogy aki ennek hitelt ad, arra nekem nincs szükségem. de ide csak én juthattam e egyedül. Esetleg még megtaníthatod neki, hogy mit jelent az, hogy vélemény. Mert amit az a kis cafat mondott, az nem más, csak vé-le-mény. Ezt talán meg tudjuk nekik tanítani

ukka 2013.11.08. 06:23:20

elszállt a hosszú fejtegetésem. dióhéjban:
1- ne nagyon reménykedj, ezt nekik kell megharcolni
2- tanítsd meg arra, hogy nevessen magán, mert akkor mások max vele tudnak nevetni, nem rajta. de erre nincs nagy esélyed
3- tanítsd meg rá mi a különbség a tények/valóság és a Vélemény között. mit jelent a szubjektív. persze gyereknyelven

anna_over_the_moon 2013.11.08. 08:50:09

@ukka: Köszi a tippet. Igen, valami ilyesmi volt az én prekoncepcióm is.
Egyébként meg: susogós melegítőm nekem is volt, csak nekem a nagymamám varrta. Tényleg irtó menő volt akkoriban. Mi még iskolába is abban jártunk.
süti beállítások módosítása