A múltkori bejegyzésemre válaszul cserukka küldött egy e-mailt, mindenféle jótanáccsal, mit csináljak, hogy csináljam, hogy remélhetőleg jobb legyen.

Az most mindegy, hogy egyetértek-e a feltevéseivel, vagy nem (szerintem egyetértek), mert nem ez a lényeg. Hanem hogy ő az egyik olyan ember a környezetemben (nincs túl sok), aki – annak ellenére, hogy szerencsére még hasonlót sem élt át, mint én – próbál segíteni. Mert a legtöbben azt várják, hogy majd magától elmúlik ez nálam. Pedig annyira kell a segítség, nem is értem, hogy kérhetném hangosabban. Minden szalmaszálba kapaszkodom – mert most azt hiszem, nem elég az együttérzés, ötletek kellenek. Mert én annyira igyekszem, de egyedül nagyon szarul megy.

Szóval ezt írta.

„Az élet valóban megy tovább. Elképzelheted magad (konkrétan) Eszterrel, de ez egy olyan vágy, amit nem tud semmi sem megteremteni. Lehet, hogy van egy hely, ahol majd találkoztok, de ezt vágyni egyenlő a halálvággyal és Neked itt még annyira sok dolgod van. Neked itt Sárid van, Cs.-d van. Megszületni és élni vágyó gyereked van.

Találd meg, hogy Eszter - azon túl, hogy őt akarnád visszakapni - mit jelent számodra. Próbálj átjutni azon, hogy ő és abban a formában, ahogy vágynád, nem elérhető és találd meg mit jelképez számodra. Mire vágynál általa. Mit adhatna Neked ő, amit semmi más nem. Mit szeretnél? (az nem ér, hogy Őt visszakapni, ennél menj mélyebbre) Vagy engedd el a tudást, hogy ő elment és próbáld meg bátran magad elé képzelni, hogy milyen érzés lenne, ha élne. Mármint ha megszületett volna minden gond nélkül és most veletek lenne. Ez biztosan kurva nehéz, de hátha... de a saját érzéseidre koncentrálj, hogy mit is váltana ki belőled, ha egy 136 napos síró-rívó kis csudát kellene ellátnod éppen. Ne törődj a múlttal, ne törődj a jövővel. Képzeld el úgy, mintha ez lenne a valóság. Hátha megleled azt, ami elérhető vágy benned és akkor lesz mit célul kitűznöd.”

Tudom, hogy ezt a fájdalmat (szerencsére) elképzelni sem lehet addig, amíg  valaki nem éli át. De butaság lenne csak a sorstársaktól várni a segítséget, főleg, mivel előre mutató dolgot még azok is ritkán mondanak, akik már évek távlatából szemlélik a saját tragédiájukat. Jól jön egy kívülálló véleménye, főleg, mert –mint mondtam- nagyon kevesen vannak, akik egyáltalán mernek bármilyen tanácsot is adni. A szomorú igazság az, hogy eléggé magamra vagyok hagyva, mert mintha nem beszélnénk róla, akkor nem lenne.

Pedig van, és azt hiszem, marad is örökre. A kérdés csak az, hogy hogyan tudom megszokni, elviselni, és hogy ez mennyi ideig tart.

 

Szerző: anna_over_the_moon  2012.05.23. 08:38 24 komment

Címkék: masok

A bejegyzés trackback címe:

https://sarikittyom.blog.hu/api/trackback/id/tr234580522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_127886 2012.05.23. 17:23:57

Kedves Anna! Nem találtam e-mail címet, kommentben ezt kicsit túl személyesnek tartom, de szeretném hogy tudd, ezért leírom. Ha gondolod tiltsd le. Azóta olvasom a blogod hogy az első bejegyzésed kikerült a főoldalra az Eszterrel történtekről. Nagyon megrázott, azóta is több bejegyzést megkönnyeztem. Borzasztóan drukkolok neked, hogy túljuss rajta. Mivel még hasonlót sem éltem át, és nem is ismerlek igazán, nem éreztem magam feljogosítva arra hogy tanácsokat osztogassak. együtt éregy

Ismeretlen_127886 2012.05.23. 17:27:18

Csak a háttérben együtt éreztem és drukkoltam neked, de úgy éreztem ezt sem tudnám normálisan megfogalmazni. Azt gondolom, hogy nagyon egészségesen állsz ahhoz, ami veletek történt, nagyon tisztán tudod megfodalmazni, hogy mit érzel, magadnak és másoknak is. Ezt én fontosnak tartom, ezért az elejétől azt gondoltam, hogy sikerülni fog túljutnod rajta. Az viszont nagyon rossz, hogy a környezeted már azt várja el most hogy legyél túl rajta.

Ismeretlen_127886 2012.05.23. 17:42:12

Ezt csak azért írom le, mert konkrétan kéred a tanácsot: szerintem egyedül nagyon nehéz lesz feldolgozni a kislányod halálát, ha nem kapsz más segítséget, szakértőt kéne megkeresned. Egy jó pszichológus nagyon sokat segíthet, de lehet hogy átmenetileg gyógyszer is jó lenne. Érdeklődj utána, ha gondolod, én is tudok javasolni. a címem: sulemiablog@gmail.com

kicsinap 2012.05.23. 21:16:20

Én mint személyesen is érintett másképpen gondolom. 1. Csak mi magunk tudjuk ezt feldolgozni, senki más. A kívülálló esetleg segíthet, tehet fel kérdéseket, de ezeket is nekünk magunknak kell megválaszolnunk. 2. Rengeteg kókler van abban a szakmában is. 3. A gyógyszer egyáltalán nem megoldás, kicsit sem, viszont elnyomja az érzéseket, amiknek ki kellene jönnie, méghozzá most. De remek függőséget okozhat, sokan

kicsinap 2012.05.23. 21:18:44

szenvedtek, szenvednek attól, hogy enm tudnak lejönni a "szerről". 4. Ezen soha nem lehet túl jutni. Ez a fájdalom örökké bennünk fog élni.

kicsinap 2012.05.23. 21:21:30

Anna! Ahogy már írtam is, nagyon is jól működnek benned a dolgok. A környezettel meg kell próbálni nem foglalkozni, bár ez tényleg nagyon nehéz (nekem is), és mindig belefut az ember ilyen-olyan okosságba. Türelmesnek lenni magunkkal szemben a legnehezebb, pedig annak kell lennünk. Nekem ma volt valakivel egy nagyon komoly beszélgetésem, aminek sok konklóziója volt, de az egyik az, hogy a gyerekek miatt is ki kell magunkból adni

kicsinap 2012.05.23. 21:23:47

a fájdalmat, ők úgyis érzik a finom kis radarjaikkal, hogy nem stimmel valami, és bennük lehet a félelem, hogy velük van gond, miattuk sírunk, ők okoztak valamit. Persze értük kell jól is lennünk, de ez hosszú folyamat, és szerintem mindannyian haladunk rajta, lassan, de haladunk.

Ismeretlen_44444 2012.05.24. 08:52:36

Kedves Sulemia! Köszönöm a kommentedet. Néha elég az is, hogy azt mondják, jól csinálod, amit csinálsz. Hogy nincs azzal semmi baj, hogy úgy érzed, ahogy. Köszönöm, szakmai segítséget már kapok, egy ideje eljárok egy pszichiáterhez (nem gyógyszerért, vagy ilyesmi, egyszerűen csak jó egy kívülálló szakember véleményét meghallgatni). Nem tudom, mennyit segít, néha jó vele beszélni, néha nem annyira. Igazából a "folyamat" részleteivel magam is tisztában vagyok, de azért mégsem árt egy szakember véleménye

Ismeretlen_44444 2012.05.24. 08:54:31

Kicsinap: teljesen egyet értek. Gyógyszer nem kell, mert az csak elfedi a problémát. És persze, hogy nekem kell végigcsinálni. Csak az nem mindegy, hogy egyedül, vagy segítséggel. Mármint igazi, őszinte, megértő segítséggel. Aki -ha kell, leordítja a fejem, hogy szedjem már össze magam (épp a gyerekem miatt), ha meg úgy kell, akkor biztat, hogy jól csinálom.

kicsinap 2012.05.24. 09:14:28

Anna! Igen, segítség lehet, csak azért vagyok ebben igen óvatos, mert sok rossz tapasztalatom van. Szerencsére találtam 1-2 valóban önzetlen, segíteni akaró és, ami még fontosabb, segíteni tudó embert is. Én nem hiszek a Csernus féle "leordítom a fejedet" megoldásokban, meg a "szedd össze magad" sikerében sem. Abban azonban igen, hogy a gyerekeinknek is az tesz jót, ha kijön belőlünk, aminek ki kell jönnie, ha

kicsinap 2012.05.24. 09:17:29

erre van időnk és módunk. Nekem ez a rossz és a nehéz, hogy nincs erre idő és mód, korai volt minden szempontból a munkába való visszatérés is. A gyerekek ebből is sokat tanulnak. Hogy hogyan kell, lehet megélni a fájdalmat, a hiányt, hogy erről lehet beszélni, lehet sírni. És azt is el kell mondani nekik, hogy ettől őket még nagyon-nagyon szeretjük, örülünk nekik, és lehetünk boldogok, nevethetünk.

kicsinap 2012.05.24. 09:19:03

Neked amúgy volt kísérleted pszichológussal, pszichiáterrel? A férjeddel nem tudtok egymásnak segíteni? A sorstársak nem segítenek? Inkább visszahúznak? Vagy milyen segítségre lenne szükséged?

Ismeretlen_44444 2012.05.24. 14:16:11

Kicsinap! Járok pszicháterhez. Nem tudom, mennyit segít, de egyenlőre jobb ötletem nincsen. A férjem szerintem leginkább túl van rajta, vagy elfogadta, vagy nem is tudom. Ő olyan fatalista, nem rágódik sokat a dolgokon. Előre tekint, ami azért nagy áldás neki. Sorstársak: legnagyobb segítséget tkata jelenti, nagyon hasonló a sztorink. De mivel ő is hasonló fázisokon megy keresztül, így sok ötlettel nem tudunk egymásnak szolgálni

Ismeretlen_44444 2012.05.24. 14:19:02

Persze, gyakran a "tudom, mit érzel" a legjobb, ami mondható. De azoktól a sorstársaimtól, akik a tragédiájukat több év távlatából szemlélik, is inkább ennyit kapunk tapasztalatom szerint. Sajnos kevés az előre mutató, ötleteket adó, javaslatokkal szolgáló sorstárs. Vagy azért, mert aki igazán helyére tette magában a dolgokat, az már nem jár "oda", vagy mert erre nem is lehet ötleteket adni. Mondom, nekem már a puszta sajnálkozás nem mindig elég. Ezen már túl vagyok. Most már az kell, hogy megmutassák, merre van a kiút. Mármint úgy, hogy nem leszek egyenlőre újra terhes.

Ismeretlen_44444 2012.05.24. 14:19:44

Tök idegesít ez az újfajta kommentelés. Miért kell hat részletben leírnom, amit akarok?

Ismeretlen_127886 2012.05.24. 17:05:46

Anna: igen, jól csinálod! Szerintem lehet hogy más is inkább nem mer tanácsot adni, mert sokszor kevésbé segít mint az együttérzés. De megértem ha neked most erre van szükséged. Tényleg fura hogy csak több részletben lehet kommentelni.

Ismeretlen_127886 2012.05.24. 17:08:31

kicsinap: megértem hogy te máshogy gondolod, de te is megértheted hogy ti sem vagytok egyformák akik ilyet átéltetek, és nem mindenki egyformán dolgozza fel. Lehet, hogy van akinek segít ha szakemberrel beszél, másnak meg nem. Szerintem olyan is van aki eljut olyan állapotba hogy gyógyszerre lesz szüksége, és nem lesz függő, meg zombi tőle. Én sem úgy gondoltam hogy Anna túljut rajta hogy elfelejti, mintha meg sem történt volna, hanem hogy már nem akar meghalni és visszatér az életkedve,

Ismeretlen_127886 2012.05.24. 17:09:01

és nem jönnek folyamatosan újabb testi problémái meg betegségei.

kicsinap 2012.05.24. 19:03:25

Sulemia! Nekem is van segítő emberem, ő is szakember bizonyos értelemben, hiszen azzal foglalkozik, hogy gyermeküket elvesztett édesanyáknak segítsen, de maga is átélte azt, hogy milyen egy gyereket elveszíteni, és teljesen önzetlenül, és főleg ingyen segít, sokkal hitelesebb számomra bármely magát szakembernek nevező pszichológusnál. Én továbbra sem látom úgy, hogy a gyógyszer megoldás. Szerintem az senkinek sem az.

kicsinap 2012.05.24. 19:04:55

Az is tök normális, hogy nem nagyon tud az élethez kapaszkodni, pontosabban én is éreztem úgy, hogy legjobb lenne meghalni, nem élni, és engem is csak és kizárólag az élő gyerekeim tartanak életben. Nem hinném, hogy ebben bármi furcsa, nem normális lenne. Ez a normális.

kicsinap 2012.05.24. 19:07:30

Anna! Szeritnem azért nagyon nehéz tanácsot adni, mert nincsenek instant megoldások és utak. Mindenki másképpen találja meg az előre vezető utat. Abban azonban biztos vagyok, hogy nincs kifelé mászás nagy mélység nélkül. És egészen biztosan, hogy nagyon apránként, de jobb. Én pl. már nem készülök ki minden egyes szombattól (szombaton halt meg a fiam). Volt olyan nap, amikor azt tudtam mondani, hogy ez egy jó nap volt. Kicsi dolognak tűnnek, de mégis óriá

kicsinap 2012.05.24. 19:09:38

óriási dolgok. Van, aki abban találja meg az utat, hogy rögtön másik gyereket akar, és ebbe fekteti az energiát, más másban. Ezét nehéz bármit is mondani. Nekem tegnap sok jót mondtak, de azért nem tudom megosztani, mert túl nyilvános ez a hely. És persze a mi helyzetünk azért nagyon sokban más. És nekem ott a férjem, aki ugyan olyan mélységeket jár be, mint én. A pszichiáter nem mond semmi előre vivőt?

Ismeretlen_44444 2012.05.25. 08:21:12

Kicsinap! Nem, persze, instant megoldás tényleg nincs (bár azért lehet általánosítani, ld. gyász szakaszai). A pszichiátertől jelenleg autogén tréninget tanulok, ez azért sokat segít. A beszélgetés sokat segít. A megerősítés is sokat segít. Kérdezhetek, hogy mi meddig normális. Szokta mondani, hogy miket próbáljak ki. Pl. az ő indíttatására mentem el masszázsra. Ok, nem nagy dolog, de mondjuk magamtól nem jutott eszembe.

kicsinap 2012.05.25. 08:26:38

Na látod ebben egyformák vagyunk, nekem is kellett a megerősítés, hogy normális vagyok. És abban is, hogy mi az, amin dolgoznom kell, bár az is normális. Nekem a legjobb tanács talán az volt, hogy legyek türelmes magammal szemben. Siettetném én is, a gyerekek miatt is, de nem lehet siettetni sajnos, nem lehet megúszni semmit. Nekem a kert ilyen, mint neked a masszázs. És aztán örömmel olvastam egy könyvben, hogy másnak is az volt...Hogy ez is normális.
süti beállítások módosítása